6. Prichystaj si svoj príbeh

Každý jeden človek na Zemi má svoj príbeh. Vetou: „Povedzte nám niečo o sebe.“, začínajú stovky, možno aj tisícky pracovných pohovorov denne. Použi čoraz populárnejší storytelling a pokús sa budúcemu šéfovi „predať“ svoju osobnú značku.

Mysli na to, že máš pred sebou 30 minúť, počas ktorých rozprávaš neopakovateľný príbeh. Práve ten bude ďalej formovať tvoju blízku budúcnosť.


7. Neboj sa povedať, čo máš rád alebo čo sa ti nepáči

Aj keď s tým nepáči, samozrejme, trocha opatrne...

Tak ako v každej situácii, aj tu platí – snaž sa ostať sám sebou. Ak sa naozaj hlásiš do spoločnosti, ktorá sa ti páči a jej náplň má pre teba zmysel, nemal by to byť žiaden problém. Pochváľ ju za veci, ktoré sa jej vydarili, vypichni projekty, ktoré ťa zaujali a ktoré sú tvojmu srdcu blízke. Ak sa počas pohovoru pýtajú na tvoj názor, nie je dôvod prikláňať sa k myšlienkam, s ktorými sa nestotožňuješ. Buď úprimný a mysli na to, že na druhej strane sedí takisto človek z mäsa a kostí, ktorý tiež niekde začínal.

8. Porozumej reči svojho kmeňa

Komunikuj s druhou stranou štýlom, ktorý je jej blízky, jasný a zrozumiteľný. Inú terminológiu používa bankový alebo IT sektor, inú zasa začínajúci alebo kreatívny start-up. Potrpí si tvoje odvetvie na tituly? Ak áno, nezabudni osloviť každého tak, ako to očakáva.

9. Mrkni na sociálne siete

Dnes už máloktorá firma nemá vytvorený profil na sociálnych sieťach. Dôkladne si prelistuj všetky podstránky webovej stránky, ktorá ti takisto niečo napovie o firme a jej kultúre. Až budeš mať pocit, že máš prehľad v tom, ako sa daná spoločnosť prezentuje, určite nezabudni „skontrolovať“ ešte jeden profil – ten svoj. Nie len personalisti, ale aj budúci kolegovia si s radosťou preklepnú profil uchádzača. Uisti sa preto, že to, čo vystavuješ na oči „okolitému svetu“ je aj z tvojej strany rovnako reprezentatívne a dôveryhodné.

10. Buď pripravený na zadanie

V prípade, že sa hlásiš na pozíciu, ktorá si vyžaduje určitú škálu vedomostí a praxe, takmer s určitosťou očakávaj zadanie. Zaslané úlohy budú podstatným filtrom medzi jednotlivými uchádzačmi. Nenechaj sa preto odradiť možno aj náročnejším zadaním. Firmy častokrát ani nezaujíma konkrétny výsledok. Chcú skôr vidieť spôsob, ako nad ním rozmýšľaš a takisto postoj, ktorý zaujmeš pri trochu náročnejšej úlohe.

*

Bonus tip na záver: Maj očakávania primerané svojim skúsenostiam. Možno si sa dostal do situácie, že si začal rozposielať CVčka hore-dole, kam to len šlo a aj na seniornejšie pozície než si ty sám. Skúšať a nenechať sa odradiť je skvelá vlastnosť. Maj však pritom realistické očakávania a kvôli prípadnému neúspechu určite „nehádž flintu do žita“.

Veď ako raz niekto múdry napísal: “Job hunting is a full time job.”